Warme broodjes op een zondagochtend

Door Grete Remen op 4 september 2016, over deze onderwerpen: match arbeidsmarkt-onderwijs, Ondernemen

De beroepsfederaties van bakkers, slagers en traiteurs protesteren tegen de nieuwe onderwijsplannen.

 Leerlingen die vandaag bakker of slager willen worden kunnen dit niet meer in een TSO-opleiding niettegenstaande er behoefte is aan goed opgeleide arbeidskrachten, uit het BSO maar ook uit het TSO. Dit alles om genoeg bagage te hebben om zelfstandig een onderneming te starten.

Met deze afschaffing wordt deze waardevolle ambacht op de helling gezet. Ook de keuze zou pas kunnen vanaf de derde graad terwijl veel jongeren al op hun 15de voor de opleiding willen kiezen.

 

Het aantal bakkers is de laatste 5 jaar met 16% gedaald. Ook slagers en viswinkels kennen een enorme terugval. Ook valt op dat heel wat slagers en bakkers al de 50 of 55 voorbij zijn. Binnen dit en 5j zal er een enorme overnamegolf zijn in deze sector maar onvoldoende instroom waardoor een bakker of slager nog meer een knelpuntberoep zal worden.

Door deze onderwijsbeslissing zullen ook veel jongeren afhaken, hetgeen nu wel echt de bedoeling niet kan zijn.

 

De onderwijshervorming blijft voor uitdagingen staan. Een gemiste kans want zowel het beroeps als het technisch onderwijs blijven kampen met een serieus imagoprobleem.

 

Al jaren schreeuwt de arbeidsmarkt  om meer kwalitatief opgeleide technische mensen maar ook aan meer ondernemersschap.  Daar moet het onderwijsveld én de politiek veel meer op inspelen want het is levensnoodzakelijk voor onze economie.

 

De stijging van het aantal *STEM-leerlingen begin dit schooljaar bewijst evenwel dat eindelijk de geesten gerijpt zijn om te kiezen voor wetenschappelijke richtingen.

 

Maar helaas heeft deze medaille een serieuze negatieve keerzijde.

 

ASO-scholen profileren zich volop met deze STEM-richtingen waardoor TSO-scholen tot 20% aan leerlingen verliezen. Onbegrijpelijk omdat we net nood hebben aan praktische technologische en engineering opleidingen. Alleen al ingenieurstekorten betekenen op termijn grote verliezen voor de arbeidsmarkt en de economie.

 

Ik heb hier een raar buikgevoel dat het louter gaat om pure concurrentiestrijd en financiele belangen  tussen scholen, terwijl het onderwijs met haar hervorming een verpletterende maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft in functie van het welzijn van onze toekomstige arbeidskrachten, van onze economie en sociale welvaart.

Samenwerking tussen de scholen en gezond boerenverstand zijn essentieel, in plaats van onderliggende rivaliteit tussen scholen, richtingen, ASO en TSO om elkaars leerlingen in te lijven.

Een duidelijke boodschap aan het onderwijsveld, begraaf die strijdbijl, wees ook performanter en luister naar de STEM van de arbeidsmarkt, de ondernemers en bedrijven.

Vlaanderen wees wijs en investeer in het onderwijs. Maar op een rationele manier aub.

 

 

 

(STEM is de afkorting van Science-Technology-Engineering-Mathematics)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is