Grete Remen wil een einde maken aan het Wilde Westen binnen de (online)retail.

Door Grete Remen op 6 november 2018, over deze onderwerpen: e-commerce, Economie, KMO-beleid, Ondernemen, Oneerlijke handelspraktijken

Ondanks de kostelijke promocampagnes, sensibiliseringsacties en resem aan ondersteunende maatregelen van de overheid blijft Vlaams en Belgisch geld naar het buitenland vloeien. Niet alleen in de winkelstraat sluiten lokale handelaars onder druk van internationale ketens om de haverklap hun deuren, ook op het online slagveld vallen kmo’s bij bosjes.

Oneerlijke concurrentie

We geven jaarlijks 7,5 miljard euro uit aan online aankopen. Daarvan gaat 4,13 miljard euro, of 55%, rechtstreeks naar het buitenland. Vier jaar geleden was dat nog maar, al is die term niet op zijn plaats, 33%. Die koopvlucht naar buitenlandse webshops is een catastrofe voor onze economie en de doodsteek voor onze lokale (online)handelaars.

E-commerce giganten en techreuzen maken het voor de lokale handelaars onmogelijk om te concurreren. Ze verkopen hun producten aan een prijs die lager ligt dan de aankoopprijs die onze kmo’s betalen aan hun leveranciers, geven hun werknemers een hongerloon en lappen sociale en fiscale regelgeving en milieuvoorschriften aan hun laars. Toch stromen hun producten onbeperkt ons land in een vervuilend busje binnen. Ze keren volgeladen met Belgisch geld huiswaarts.

Een eerlijk speelveld creëren is momenteel enkel nog mogelijk door deze monopolistische bedrijven de rechtstreekse toegang tot onze consumentenmarkt te ontzeggen. Een lokale handelaar moet die taak op zich nemen. Verder dient er onmiddellijk een eerlijk fiscaal kader te worden ingevoerd. Wat betekent: de kleinhandel ontlasten, fiscale vrijheid gunnen en multinationals de jarenlange rekening van misgelopen inkomsten presenteren en belasten aan een rechtvaardig tarief.

Koop lokaal

Wil je tegenwoordig online succesvol zijn, dan moet je jezelf om de vijf minuten heruitvinden. Creatief en uniek zijn is de boodschap wil je je wapenen tegen de gemanipuleerde zoekresultaten en dominante datamining van de Amazons. Typt u maar eens ‘meubels kopen’ in in uw favoriete zoekmachine. Welke interieurreus duikt als eerste resultaat op, Hoelang moet u scrollen voor u de webshop van de unieke lokale handelaar kan aanklikken? Vindt u überhaupt iets terug van de handelaar met een eigen website zonder webshop?

Dat kan toch niet de norm worden? Wat zal er van onze economische kmo-basis en bijhorende jobs overblijven? Gaan we straks allemaal in de file staan richting de uitvalsbasis van onze geliefkoosde multinationale werkgever en tevens leverancier van onze consumptiedrang? Eenheidsworst troef. Werken en winkelen in eigen regio is er dan niet meer bij.

Het online verhaal moeten we niet terugdraaien, maar er is wel een daadkrachtig beleid nodig om deze onhoudbare situatie recht te trekken. 1/3 van de online winkeliers geeft nu al aan dat hun webshop enkel geld kost en niets in het laatje brengt. Het aantal zelfstandigen met een webshop, loopt tegen de verwachting in, terug. De prijzenconcurrentie moordt onze handelszaken uit. Hoeveel onheilspellende berichten moeten er nog volgen voor we ‘in gang schieten’?

Bijna een jaar geleden riep ik samen met vier andere bedrijfsleiders de consument op om Vlaams, Belgisch te kopen. Ook online. In de meest recente Septemberverklaring van de Vlaamse regering kreeg die boodschap ook op politiek vlak bijval: ‘koop lokaal, koop Vlaams’. De koopvlucht naar het buitenland blijft echter voortduren. Het is hoogtijd om de daad bij het woord te voegen.

Ik blijf het herhalen: onze kmo’s hebben recht op hun eigen markt. Een ploeg uit de Champions League laten spelen in de provinciale reeksen maakt die competitie kapot. Ze horen elk te spelen in hun eigen competitie. Competities met elk hun eigen, eerlijke regels.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is