Black Friday: een zwarte dag voor de lokale handel

Door Grete Remen op 22 november 2018, over deze onderwerpen: Economie, Ondernemen

Hebben we straks collectief verlof op Black Friday? Yes, dé hoogdag van de graaicultuur heeft in Amerika al meer betekenis dan Thanksgiving, de feestdag waar het festijn van de overconsumptie aan voorafgaat. In Amerika heeft de shoppingchaos de traditionele en familiale waarden vervangen. En toch staan we allemaal in de rij om een graantje mee te pikken. Kuddedieren doen het ons niet beter voor.

De invloed van Amerikaanse retailreuzen is tegenwoordig zo groot dat de hele wereld de Black Friday-gekte zich moet eigen maken. Een paar jaar geleden hadden we nog nooit gehoord van de day after Thanksgiving. Vandaag de dag kan je er niet aan ontsnappen, op de radio, ‘s avonds op tv of scrollend op sociale media, de zwarte vrijdag achtervolgt je met een duidelijke boodschap : nu is het moment om je slag te slaan. De sociale druk is ondertussen zo groot geworden dat alle handelaars moeten meedoen. Wie deze ratrace wil boycotten, verliest klanten en omzet.

Wat betekent die overconsumptie voor onze samenleving? Bij Thanksgiving wordt samen met familie en vrienden een kalkoen aangesneden en blikt men dankbaar terug op gelukkige momenten. Die traditie is echter vervangen door het kamperen voor winkels en het scherpen van creditcards. De sjakossengevechten om de spotgoedkope flatscreens, sneakers,… zorgen elk jaar voor ergerlijke, schaamtelijke en zelfs lachwekkende beelden. ‘Die domme, hebzuchtige Amerikanen toch.’ Vreemd dat we nu stilaan naar dezelfde maatschappij evolueren.

Het gevolg voor de handel aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt door de Amerikanen omschreven als: de Retail Apocalypse. Vorig jaar was een recordjaar voor faillissementen van retailers in Amerika. Steeds vroeger hogere en hogere kortingen geven, is dan ook nefast en onleefbaar. Een dag als Black Friday leidt de consument met oogkleppen in de vorm van (fake) promoties naar de economische slachtbank van onze lokale economie.

Het aanbidden van een Black Friday-cultuur die overconsumptie en goedkope producten in de bloemetjes zet, maakt onze economie kapot. Ik zal mijn oproep blijven herhalen: beslis zelf wanneer je koopt en koop vooral lokaal.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is